2018 Hebriana

Hebriana

Op 9 maart 2018 ging M46 in première met de voorstelling Hebriana van Lars Norèn, in verkorte versie.

RECENSIE
GEZIEN.NL door Laurens Bouvrie op 24 maart 2018

Acteurs M46 laten het publiek met het familiedrama Hebriana indrukwekkend ongemakkelijk voelen.

Maastricht kent tal van culturele amateurgezelschappen. Toneelgroep M46 is een van hen.

Specialiteit van deze al meer dan 70 jaar bestaande vereniging: het moeilijke werk niet schuwen.

M46 startte verleden week met een reeks van voorstellingen van Hebriana van de Zweed Lars Norèn. Dit weekend (23,24,25 maart) is het gezelschap nog drie keer (gisterenavond de eerste keer) te bewonderen. De acteurs weten vanaf minuut één van het stuk - dat handelt over een Zweedse familie die jaarlijks tijdens Midzomernacht bij elkaar komt in een zomerhuis – het publiek duidelijk te maken dat het een *ongemakkelijke* voorstelling gaat worden. De spanning tussen zussen, moeder, aangetrouwde mannen en een labiele kennis wordt door de acteurs overtuigend overgebracht. Het publiek – dat in het Pesthuys Podium bovenop het het spel zit - wordt de hele voorstelling lang een voyeur die kijkt en luistert naar een familieleden die het vooral met elkaar eens zijn dat ze het nooit met elkaar eens zijn.

Het verhaal, een wrange komedie. In een familiehuis aan een Zweeds water komen een moeder, drie zussen, twee aangetrouwde mannen en een bevriende kennis traditiegetrouw samen tijdens Midzomernacht.
Waarom? Om te vieren dat ze een familie zijn. Gedurende de dag die nooit helemaal nacht wordt laat de zon haar licht schijnen op de verstandhoudingen binnen de familie en zet ze de familieleden afzonderlijk onder een onverbiddelijk vergrootglas.  Aangewakkerd door individuele verlangens branden zij zich aan vastgeroeste familiebanden en verzengende onderlinge frustraties. In de verkoelende schemer komen herinneringen uit het verleden naar boven en beleven bij het spoedig opkomend daglicht het uur van de waarheid.

De rollen werden ingevuld door:

Ige Dekker (Jonas), Joke van Engelshoven (Lena),
Paul Fissette (Erik), Gideon Gilissen (Axel), Lilian Hendrix (moeder),
Manon Machiels (Anna), Lenny van Motman (Britt-Marie/Hebriana).

Regie: Coretta Dekkers

Licht en geluid: Wouter Staal, Wendy Keulen

Decor: Sjarel Kerbusch & Atelier M46

De schrijver van Hebriana:

Lars Norèn (1944) schrijft graag over mensen met problemen die wij allemaal hebben, mensen die wij allemaal kennen. Hij laat zien hoe wij ons gedragen, hoe wij met elkaar praten en omgaan, hoe wij vooral met ons zelf bezig zijn en hoe wij nauwelijks luisteren naar een ander. Dit levert een humoristisch beeld op van mensen die het materieel goed hebben maar in geestelijke armoede leven.

Kortom, M46 maakte hier wederom een interessante voorstelling van.
De voorstelling werd  6 maal opgevoerd in maart 2018 in PesthuysPodium Maastricht