2010 De getemde feeks





2010  De getemde feeks

De getemde feeks

Deze succesvolle voorstelling werd 10 keer gespeeld in oktober en november 2010

Regisseur Ivo Habets bewerkte dit historische stuk van William Shakespeare speciaal voor M46 en maakte er een snelle komedie van, geplaatst in Ristorante Cucinella.
 “Als je iets met Shakespeare doet, moet je er iets eigentijds mee doen.” aldus de jonge regisseur. “We hebben gekozen voor een Italiaans restaurant omdat dit recht doet aan de Italiaanse sfeer in het oorspronkelijke stuk. Daarnaast biedt een dergelijke plek tal van mogelijkheden qua spel en vorm.” M46 zet dit stuk neer in de stijl van midden jaren zestig.
Het stuk gaat over twee zussen, de jongste, Bianca, lieftallig en de oudste, Katharina, die niet op haar mondje is gevallen en die door haar omgeving als een feeks wordt beschouwd. Hun moeder besluit dat Bianca niet mag trouwen voor Katharina een man heeft, waarop twee aanbidders van Bianca besluiten Katharina aan de man te helpen...

Rolverdeling:

Angelica, eigenaresse van het restaurant:  Joke van Engelshoven
Katharina, dochter van Angelica:  Lilian Hendrix
Bianca, dochter van Angelica:  Daniëlla Marks
Lucia, gaste in het restaurant en kleermaker:  Chantal Boosten
Hortensio, aanbidder van Bianca:  Paul Fissette
Giuseppe, leverancier van Angelica:  Edward van Rossum
Lucentio, verliefd op Bianca:  Gideon Gilissen
Trania, zus van Lucentio:  Lenny van Motman
Petruchio, aanbidder van Katharina:  Ad Defesche
Grumio, bediende van Petruchio:  Edward van Rossum
Zangeres: afwisselend: Marjolein Bonnema, Mieke Zeguers, Linda Cremers


Regie Ivo Habets


Recensie door Paul Weelen
De Limburger 4 oktober 2010

Gezien: De getemde Feeks van Shakespeare, door M46. 
De bewerking van regisseur Ivo Habets kreeg zaterdag enthousiast applaus in het uitverkochte Pesthuys. 

Restauranthoudster Angelica (Joke van Engelshoven) heeft twee dochters. Bianca (Daniëlle Marks) is lief, gehoorzaam en populair, Katharina (Lilian Hendrix) is dwars, eigengereid en vooral niet op haar mondje gevallen. De één heeft aanbidders als Hortensio (Paul Fissette) en Lucentio (Gideon Gilissen), de ander heeft de erfenis als aanmoediging nodig om Petruchio (Ad Defesche) in haar geïnteresseerd te krijgen. Wanneer hij in haar een vrouw ziet die haar mannetje weet te staan, spatten de vonken er vanaf en lijken de twee een gelukkige toekomst tegemoet te gaan, terwijl juist de anderen, met hun 'normaIe' huwelijken in een onevenwichtige relatie terechtkomen. 
Het enige waaraan te merken is dat we met een echte Shakespeare van doen hebben is het taalgebruik. Dat is redelijk stijf, tamelijk moeilijk, heel poëtisch en soms ronduit abstract. Verder is de bewerking van Ivo Habets zo modern, met de theatrale vondsten als zangeres Linda Cremers met een Ave Maria, de flitsen uit het huwelijksfeest en het veelvuldig gebruik van Italiaanse woorden, dat het publiek onwillekeurig naar de moderne tijd wordt meegenomen. Het decor van een Italiaans restaurant uit de jaren '6o versterkt de geloofwaardigheid nog. Er wordt door de meeste acteurs sterk gespeeld. Lilian Hendrix is ook als gehoorzame vrouw geloofwaardig en blijft niemand verantwoording schuldig over haar gedrag. Gideon Gilissen overtuigt eerst als student ondergeschikt aan zijn zus Trania (Lenny van Mot man), en later evenzeer als dociele man van zijn vrouw. Macho Ad Defesche moet oppassen dat hij niet overdrijft, net wat meer attitude en hij speelt zijn personage aan flarden. Het stuk komt wat traag op gang, maar weet het publiek snel bij de Iurven te pakken en mee te slepen. De moraal mag wat oudbakken zijn maar zou misschien kunnen aanzetten tot een vernieuwde discussie over de rol van de vrouw binnen het huwelijk. 
Ivo Habets heeft ons laten zien dat 400 jaar na dato Shakespeare niet alleen Ieeft en tot ons spreekt maar dat we hem geheel kunnen volgen. De voorstelling is nog te zien op 8, 9, 15 en '16 oktober om 20.00 uur in het Pesthuys. Entree 10 euro.
---
Share by: